تفاوت چاپ افست و دیجیتال؛ کدام روش بهتر است؟

به پیج اینستاگرام پرینت لوتوس سر بزنید و از تخفیفات ما باخبر بشید.

برای مشاهده نمونه کار ها و ثبت سفارش و یا مشاهده قیمت حدودی سفارش روی دکمه زیر کلیک کنید.

تفاوت چاپ افست و دیجیتال؛ کدام روش بهتر است؟

چاپ یک برگه از فعالیت‌هایی است که اغلب ما برای یک‌بار هم که شده آن را امتحان کردیم. پرینت و کپی گرفتن از موارد پیش‌پاافتاده‌ای است که در بسیاری از کارها به آن نیاز پیدا می‌کنیم. دو مورد از متداول‌ترین روش‌هایی که برای چاپ وجود دارد، چاپ افست و چاپ دیجیتال است. از این دو مورد برای چاپ بروشورهای تبلیغاتی، آگاهی‌ها و برخی پوسترها استفاده می‌شود؛ اما تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال چیست؟ هر یک از این روش‌ها چه کاربردی دارند و به چه منظوری استفاده می‌شود؟ برای درک بهتر تفاوت چاپ افست و دیجیتال باید در ابتدا با فرایند چاپ در هر یک از این روش‌ها آشنا شوید تا بهترین روش را برای رفع نیاز خود انتخاب کنید.

چاپ افست چیست؟

چاپ افست روشی محبوب و رایج برای چاپ در تیراژ بسیار بالاست. معمولاً از چاپ افست در مواقعی که احتیاج به بیش از 1000 نسخه وجود دارد، استفاده می‌شود. در این روش چاپ، از صفحات فلزی استفاده می‌شود که در ابتدا طرح و رنگ روی آن قرار می‌گیرند و سپس به کاغذها منتقل می‌شوند. لازم به ذکر است که چاپ افست مقرون‌به‌صرفه بوده و اولین تفاوت چاپ افست و دیجیتال، قیمت آن‌هاست. به فرایند چاپ طرح اولیه روی فلز، لیتوگرافی گفته می‌شود؛ همین امر باعث شده تا این روش چاپ با نام چاپ لیتوگرافی هم شناخته شود.

مزایای چاپ افست

برخی از مهم‌ترین مزایای چاپ افست که موجب محبوبیت و رواج آن شده به شرح زیر هستند:

  • کیفیت بالای تصاویر: در این روش چاپ، از سیستم رنگی CMYK استفاده می‌شود؛ همین موضوع باعث شده تا رنگ تصاویر در بهترین حالت ممکن به چاپ برسند. در این روش، جریان جوهر قابل‌کنترل است و به همین وسیله می‌توان جریان را با کنتراست تصاویر چاپی تنظیم کرد تا در مناسب‌ترین کنتراست باشند.
  • انعطاف‌پذیری در انتخاب سطوح برای چاپ: بزرگ‌ترین مزیت چاپ افست، امکان چاپ با این روش بر روی سطوح مختلف است. در اغلب موارد از این چاپ بر روی کاغذ، فلز و پلاستیک استفاده می‌شود. پارچه، چرم و کارتن نیز در دستگاه چاپ افست قابل‌استفاده هستند.
  • ماندگاری بالا: یکی از اصلی‌ترین مزایای این روش، ماندگاری بالای رنگ‌ها و طرح‌ها است.
  • سرعت‌بالا: سرعت دستگاه‌های چاپ افست بسیار بالاست و نیاز شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف خواهد شد.
  • قیمت مناسب: همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، قیمت چاپ افست نسبت به دیگر روش‌ها پایین‌تر است و برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌باشد.

 

چاپ افست و دیجیتال

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال فرایند بسیار ساده‌ای دارد. در این روش جوهر به‌صورت مستقیم بر روی سطح موردنظر قرار می‌گیرد. با توجه به توضیحاتی که در مورد فرایند چاپ افست داده شد، در مورد تفاوت چاپ افست و دیجیتال می‌توان به این نکته اشاره کرد که چاپ دیجیتال به زمان کوتاه‌تری نسبت به چاپ افست نیاز دارد. پرینترهای لیزری و چاپگرهای جوهر افشانی که در اغلب مراکز مورداستفاده قرار می‌گیرند، از این روش برای چاپ استفاده می‌کنند.

مزایای چاپ دیجیتال

  • سرعت‌بالا: سرعت چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست بسیار بالاتر است و نیازهای روزمره شما در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین شکل ممکن رفع خواهد شد.
  • امکان چاپ تیراژ پایین: این چاپ هیچ‌گونه محدودیتی در تعیین تیراژ برای شما ایجاد نمی‌کند و شما می‌توانید حتی اقدام به چاپ یک صفحه نمایید.
  • شخصی‌سازی بیشتر: ازآنجاکه امکان چاپ در تعداد پایین به روش دیجیتال وجود دارد، شما می‌توانید برای هر نسخه چاپی، تغییراتی اعمال نموده و آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.
  • حفظ محیط‌زیست: در این روش از مواد شیمیایی بسیار ناچیزی استفاده می‌شود؛ همین مورد باعث شده که چاپ دیجیتال آسیب چندانی به محیط‌زیست وارد نکند.
  • فرایند ساده: کار با دستگاه‌های چاپ دیجیتال بسیار ساده است و شما نیازی به نیروهای متخصص برای اجرای آن ندارید.
  • بررسی نتایج چاپی: در برخی موارد، طرح شما به‌گونه‌ای است که باید در ابتدا اقدام به چاپ آن روی سطح موردنظر خود نمایید تا ایرادات آن را به‌خوبی بررسی کنید. چاپ دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ هزینه اضافه‌ای، چند نسخه چاپ‌شده را بررسی و در صورت نیاز اقدام به اصلاح طرح خود نمایید.

 

تفاوت چاپ افست و دیجیتال چیست؟

5 مورد از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان چاپ افست و دیجیتال وجود دارد در ادامه ذکر شده‌اند.

  1. هزینه چاپ: به‌طورکلی نمی‌توان هزینه چاپ را از مهمترین تفاوت چاپ افست و دیجیتال در نظر گرفت اما اولین تفاوت است. زیرا هر یک از این روش‌ها در شرایط خاصی مقرون‌به‌صرفه هستند. چاپ افست برای مواقعی که تیراژ بالاست هزینه چندانی ندارد و چاپ دیجیتال نیز برای تیراژ پایین مناسب است.
  2. تعداد چاپ: اولین تفاوت چاپ افست و دیجیتال در حجم موردنیاز شما برای چاپ است. اگر نیاز به تیراژ بالایی دارید چاپ افست و در غیر این صورت می‌توانید از چاپ دیجیتال استفاده کنید.
  3. درخشش رنگ‌ها: در روش چاپ افست رنگ‌ها کیفیت بالا و درخشش بسیار زیادی دارند؛ اما در چاپ دیجیتال معمولاً از تونر خشک استفاده می‌شود که موجب مات شدن تصاویر می‌شود.
  4. سرعت چاپ: تفاوت چاپ افست و دیجیتال در زمان لازم برای چاپ این است که چاپ دیجیتال در تیراژ پایین سرعت بسیار بالایی دارد؛ در مقابل نیز چاپ افست برای تیراژ بالا سرعت از سرعت بیشتری برخوردار است.
  5. سطوح موردنیاز برای چاپ: اولین تفاوت چاپ افست و دیجیتال در انتخاب متریال برای چاپ این است که در چاپ افست می‌توان از متریال گوناگونی برای چاپ استفاده کرد؛ اما در چاپ دیجیتال تنها می‌توان از کاغذ استفاده نمود. مهم‌ترین تفاوت چاپ افست و دیجیتال در نوع کاغذ مورداستفاده برای هر یک از این روش‌هاست. درواقع در روش چاپ افست می‌توان از هر نوع کاغذی با هر ابعاد و وزنی استفاده کرد؛ اما در چاپ دیجیتال محدودیت‌هایی برای انتخاب کاغذ وجود دارد.

کلام آخر

به‌طورکلی روش‌های چاپ افست و چاپ دیجیتال از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های چاپ هستند. از چاپ افست می‌توان برای مواردی مانند کتاب، روزنامه، اسناد و مدارک انبوهی که در شرکت‌ها و سازمان‌ها وجود دارند، کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی استفاده کرد. چاپ دیجیتال نیز معمولاً در تیراژ پایین و برای مواردی مانند جزوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازاین‌رو هرکدام از این دو روش می‌توانند برحسب کاربردشان بهترین باشند. اگر صاحب یک کسب‌وکار بزرگ هستید و یا اگر مدیریت یک کسب‌وکار کوچک را بر عهده‌دارید، می‌توانید با سفارش چاپ بروشورهای تبلیغاتی، گامی در جهت گسترش کسب‌وکار خود بردارید. در صورت نیاز می‌توانید از مشاوره رایگان چاپ لوتوس استفاده کنید تا بهترین خدمات را برای کسب‌وکار خود دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما