کاغذ دیواری

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری سبکی جدید برای پوشاندن دیوار ها در دکوراسیون داخلی به شمار می آید. این‌ محصول تنوع زیادی داشته و قطعا هر شخصی که قصد استفاده و خرید آن را داشته باشد، دست خالی نخواهد ماند. البته لازم به ذکر است که از گذشته تا به امروز، برای ظاهر دیوار ها، از روکش هایی مانند رنگ روغن، گچ و… استفاده می شد که امروزه کاغذ های دیواری، جایگزین خیلی از موارد قدیمی شده اند.

همان طور که از نام این محصول مشخص است، یک نو متریال ساختمانی و همین طور پوشش تزیینی می باشد که در طراحی های داخلی انواع دیوار ها در خانه و در محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله‌ کاربرد این محصول ساختمانی می توان به اتاق خواب ها، اتاق پذیرایی و مهمان و همین طور پشت ال سی دی اشاره نمود.

کاغذ دیواری
معرفی کاغذ دیواری

کاغذ های دیواری با استفاده از نوعی چسب مخصوص، به شکلی عمودی بر روی دیوار ها چسبانده می شوند و خرید آن ها بر حسب متر و یا رول انجام می پذیرد. لازم به ذکر است که این متریال ساختمانی، در مدل های مختلفی به چاپ می رسد. از جمله چاپ سطحی، چاپ توسط حکاکی، چاپ دیجیتالی، چاپ سیلک ابریشمی و چاپ توسط ماشین چرخشی.

چرا کاغذ دیواری را برای پوشش دیوار ها انتخاب کنیم؟

پوشش های مختلفی برای دیوار ها وجود دارد که می توان از پان ها استفاده نمود. اما کاغذ های دیواری، نسبت به سایر پوشش ها، مزیت هایی دارند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

یکی از بزرگ ترین مزیت های این نوع پوشش دیوار نسبت به سایرین، داشتن رنگ و طرح متنوع آن است. به گونه ای که شما می توانید برای دیوار یک طرح و رنگ را انتخاب کنید. هم چنین این مسئله با نقاشی و یا گچ کاری دیوار ها میسر نمی باشد.

کاغذ دیواری
استفاده از کاغذ دیواری

همین طور شاید ‌نقاشی و رنگ آمیزی دیوار ها کاری ایده آل باشد، اما تنها زمانی کارآمد است که شما بخواهید دیوار ها به صورت تک رنگ، رنگ کنید و نیازی به طرح نداشته باشید.

اما شما می توانید کلیه دیوار ها را تک رنگ و یا با نقوش برجسته کم رنگی داشته باشید و برای دیواری مانند دیوار پشت ال سی دی از کاغذ دیواری طرح دار استفاده کنید تا نقطه کانونی سالن ¸نشیمن شما مشخص شود. یا می توانید دیوار و  یا بخشی از خانه خود را با استفاده از کاغذ های دیواری با طرح های مختلف، به صورت ویژه تری در دکوراسیون نشان دهید.

همین طور می توانید برای یک دیوار از دو رنگ و دو طرح متفاوت استفاده نمایید. بدین شکل که بر روی دیوار یک خط افقی کشیده و بالای آن را از یک طرح و قسمت پایینی را از طرح دیگر پوشش دهید.

البته ناگفته نمان که در زمان نقاشی و یا رنگ‌ آمیزی دیوار ها، اید کلیه اثاثیه خانه جمع شود تا رنگ بر روی آن ها پاشیده و ریخته نشود. در صورتی که در زمان نصب کاغذ های دیواری، شما نیازی به جمع آوری وسایل نداشته و فقط کافی است که آن ها را از دیوار ها فاصله بدهید تا شخص نصاب بتواند به راحتی آن را بر روی دیوار نصب نماید.

کاغذ دیواری
استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون

از دیگر مزیت های استفاده از کاغذ های دیوار نسبت به سایر پوشش ها، کاور کردن و پوشش دادن نواقص دیوار است. به طوری که اگر دیوار های خانه و یا محیط کار شما دارای فرمی نا زیبا هستند، می توانید برای پوشاندن این نا زیبایی از کاغذ های دیواری استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است استفاده از کاغذ های دیواری مرغوب، می تواند تمیز کردن آن ها را نیز برای شما سهولت بخشد. به طور مثال برای اتاق خواب کودک، گزینه مناسبی است تا در زمانی که دیوار ها کثیف شد، بتوانید با یک دستمال مرطوب و یا آب و کف و اسفنج، کثیفی ها را از روی دیوار تمیز نمایید.

البته توجه کنید که در مورد تمیز نمودن آن باید از نوع ضد آب و ضد لک خریداری و نصب کرده باشید تا قابلیت تمیز کردن را برای شما فراهم نماید. در غیر این صورت، امکان دارد به سلامت کاغذ دیواری آسیب بزنید و آن از دیوار شما کنده شود.

انواع کاغذ دیواری بر اساس طرح و جنس

  1. کاغذ دیواری با روکش های وینیل

بر روی کاغذ این نوع از کاغذ های دیواری، وینیل آکرلیک یا پی وی سی به عنوان روکش استفاده شده است. این نوع از محصول برای محیط های کارگاه ها و مکان هایی که احتمال برخورد فیزیکی در آن ها وجود دارد، بسیار مناسب است. همین طور مقاومت بالایی در برابر رطوبت و چربی از خود نشان می دهند.

لازم به ذکر است که این نوع از کاغذ های دیواری، قابل شستشو بوده و شما می توانید در صورت کثیف شدن آن، به راحتی با یک دستمال نم دار لک و کثیفی را از روی آن تمیز کنید.

در واقع لایه وینیلی که بر روی آن قرار دارد، ضد آب و ضد لک بوده و به علت وزن حجمی بالایی که دارد، کیفیت مثال زدنی برای این نوع از کاغذ های دیواری رقم زده است.

کاغذ دیواری
انواع کاغذ دیواری

البته این محصول دارای انواع مختلفی است که بسته به نوع مصرف خود باید نوع مناسبی از آن را انتخاب نمایید. به طور مثال اگر می خواهید از آن برای داخل حمام و آشپزخانه استفاده کنید، بهتر است نوع وینیلی نون وون را انتخاب کنید. هم چنین در نوع وینیل جامد، شما شاهده مقاومت بالای آن در برابر چربی خواهید بود. به همین خاطر کندن آن آسان تر خواهد شد.

  1. کاغذ دیواری با روکش نان وون

این نوع از کاغذ های دیواری از الیاف نساجی و فیبر سلولزی بلند در دستگاه تولید شده و توسط مواد آکرلیک تقویت می شوند. تاری خاصی توسط رنگ دانه ها در آن به وجود می آید که جذابیت پاهر آن را دو چندان می کند.

  1. کاغذ دیواری کاغذی

این نوع از محصول، طرح بر روی کاغذ چاپ می شود و عمری متوسط بین یک الی دو سال دارد. این نوع از کاغذ های دیواری، مقاومت کم تری نسبت به سایر اعضای خانواده خود دارند و به راحتی می توان آن را پاره نمود.

  1. کاغذ دیواری سه بعدی

همان طور که از نام این نوع از محصول مشخص است، شما می توانید با آن غرق در دنیای واقعی شوید. تصاویر چاپ شده و به کار رفته در این کاغذ های دیواری، همگی جذاب و سه بعدی بوده و باعث جذابیت دو چندان دکوراسیون خانه شما خواهند شد.

لازم به ذکر است‌ که این محصول قابل شستشو بوده و شما با نصب آن، زمانی که با فاصله از دیوار ها بایستید، متوجه سه بعدی بودن و برجسته بودن نقوش آن خواهید شد.

کاغذ های دیواری سه بعدی به سه دسته: دارای طرح های سه بعی و اشکال هندسی، پوستر های دیواری و کاغذ دیواری پوستری که ابعاد خیلی بزرگی دارند تقسیم بندی می شوند.

کاغذ دیواری
انواع مختلفی از کاغذ دیواری
  1. کاغذ دیواری ضد زلزله

این نوع از محصول، از رشته های شیشه ای ساخته شده است که به علت قابلیت ارتجاعی و استحکامی که دارد در زمان زلزله مانع‌ از تخریب دیوار می شود. همین طور انرژی را در 4 جهت مختلف پخش کرده تا انرژی روی نقطه خاصی متمرکز نشود.

  1. کاغذ دیواری نانو

کاغذ دیواری نانو با استفاده از تکنولوژی نانو ساخته شده و خاصیت هایی مانند ضد دوده و کثیفی، عایق صدا، ضد حساسیت، مقاوم در برابر آفتاب و گرما دارد. البته لازم به ذکر است که این نوع از محصول قیمت بالایی نسبت به سایر کاغذ های دیواری دارد.

  1. کاغذ دیواری بافت دار

این نوع از کاغذ های دیواری، از الیافی مانند مخمل تولید شده اند. جنس این مخمل، از مخمل پارچه ای و یا مخمل پلاستیکی است. هم چنین زمینه این نوع‌از محصول، از جنش پارچه و یا پی وی سی است. لازم به ذکر است که قابل شستشو نبوده و به علت رنگ های تیره ای که در طرح و نقش های آن استفاده شده است، کاربرد فراوانی برای ست کردن با دکوراسیون منزل به خصوص با‌ سرویس مبلمان را دارد.

شما می توانید برای انتخاب مناسب ترین نوع آن با خانه و دکوراسیون خود با مشاورین پرینت لوتوس مشورت نمایید.

کاغذ دیواری
انتخاب کاغذ دیواری

روش های متداول جهت کندن و یا جدا سازی کاغذ دیواری

  • با استفاده از آب

یکی از راه های متداول برای کندن کاغذ دیواری، استفاده از آب است. بدین شکل که آب بر روی آن پاشیده شده و سپس به داخل منافذ آن نفوذ می کند. این مسئله باعث می شود تا قدرت چسبندگی چسب پشت آن از بین برود و به راحتی آن را از دیوار جدا نمود.

  • با استفاده از بخار آب

برای جدا نمودن کاغذ دیواری از دیوار به روش بخار آب، بخار آب به وسیله دستگاهی مانند بخار شوی، بر روی سطح دیوار پاشیده می شود. حرارت زیاد باعث می شود تا چسب پشت کاغذ دیواری خیلی سریع حل شده و شما می توانید با کشیدن آن، از روی دیوار به راحتی جدا نمایید.

  • با استفاده از مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مختلفی برای برداشتن کاغذ های دیواری از روی دیوار ها وجود دارد. شما می توانید آن ها را خریداری کنید و درون ظرف اسپری مانند ریخته و بر روی سطح دیوار اسپری نمایید تا کاغذ دیواری ور بیاید. سپس با استفاده از یک کاردک به راحتی آن را از دیوار جدا نمایید.

کاغذ دیواری
کندن کاغذ دیواری

در زمان انتخاب و خرید کاغذ دیواری به نکات زیر توجه کنید

حتما توجه کنید که اگر برای اتاق خواب آن را می خواهید، باید به سلیقه فرد و همین طور دکوراسیون اتاق خواب او توجه نمایید. عدم هماهنگی این محصول با دکوراسیون اتاق خواب، می تواند شخص را پس از مدتی خسته کند و ظاهر و دکوراسیون اتاق خواب را نا هماهنگ جلوه دهد.

در صورتی که می خواهید دیوار ها را بلند تر نشان دهید، می توانید از طرح های عمودی و با فاصله استفاده نمایید. شما می توانید برای انتخاب متناسب ترین نوع کاغذ های دیواری، با مشاورین پرینت لوتوس مشورت نمایید.

اگر تصمیم دارید فضا را بزرگ تر و باز تر نشان دهید، بهتر است به سراغ طرح های پهن و افقی بروید. در این صورت قد دیوار ها نسبت به سقف نیز کوتاه تر نشان داده می شود.

به رنگ و طرح کاغذ دیواری توجه کنید تا در صورتی که آن را برای سالن، اتاق نشیمن و تی وی روم می خواهید، با نوع کفپوش و سبک دکوراسیون آن هماهنگ باشد. توجه کنید که عدم هماهنگی آن با دکوراسیون شما، می تواند چشم را خسته کند و ظاهر دکوراسیون را نازیبا جلوه دهد.

کاغذ دیواری
سفارش و انتخاب کاغذ دیواری

در زمان خرید به کد های درج شده بر روی رول های کاغذ دیواری توجه کنید. چرا که امکان دارد پس از نصب با اختلاف رنگی کمی رو به رو شوید. باید بدانید که کلیه کاغذ های دیواری که‌ در یک میدان دید قرار دارند، باید دارای یک شماره سریال باشند.

اگر فضایی ملایم و آرام را برای خانه و محیط کار خود می خواهید، باید به دنبال رنگ هایی باشید که لایت و ملایم باشند. هم چنین اگر فضا و حیطی شاد و پر هیجان را می خواهید، باید به سراغ طرح های هندسی و رنگ های شاد بروید.

لازم به ذکر است‌ که طرح های گل دار و شلوغ فضا را کوچک تر نشان می دهد. هم چنین طرح های زیگزاگی می تواند اتاق را زنده تر جلوه دهد.

اگر می خواهید فضای خانه و محیط کار خود را صمیمی تر نشان دهید به شما استفاده از رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد را پیشنهاد می دهیم.

سعی کنید اگر می خواهید از کاغذ دیواری برای اتاق خواب ها استفاده کنید، به دنبال رنگ های مهیج نباشید. چرا که باید فضای اتاق خواب آرام باشد و این رنگ ها می توانند آرامش آن را بر هم بزنند.

برای کاغذ دیواری راهرو ها و راه پله ها، بهتر است از رنگ قرمز استفاده کنید و یا به دکوراسیون خانه توجه کنیدو البته ما استفاده از رنگ های خنثی مانند خاکستری، قهوه ای و… را نیز به شما توصیه می کنیم. اما اگر دوست دارید که محیط راه پله ها و وروری ها حس و حال و گرم و صمیمی داشته باشند، بهتر است به سراغ رنگ های سبز مایل به زرد بروید.

کاغذ دیواری
کاغذ دیواری سه بعدی

2 نظر در “کاغذ دیواری

  1. Pingback: کاغذ دیواری پشت تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما