بروشور تبلیغاتی و کاربردهای آن

بروشور تبلیغاتی و کاربردهای آن

مقدمه

روزانه هزاران بروشور تبلیغاتی، تراکت و سایر اقلام تبلیغاتی تولید می‌شوند که با بی‌توجهی مخاطب مواجه شده و دور انداخته می‌شوند. از مهم‌ترین دلایل این امر، جذاب و خلاقانه نبودن آن بروشور تبلیغاتی ازلحاظ زیبایی‌شناسی و نیز کاربردی نبودن خود کالا ازلحاظ فنی، در نظر مخاطب است. طراحی بروشور خوب، هوشمندانه و متناسب می‌تواند هر دو مشکل مذکور را مرتفع نموده و حس علاقه نسبت به محصول یا خدمات شما را در مخاطب ایجاد کند.

در این مقاله ابتدا تعریفی از بروشور، مزایا و کاربردهای آن را ارائه می‌کنیم.

بروشور تبلیغاتی
بروشور تبلیغاتی

بروشور چیست؟

در حقیقت بروشور یکی از اقلام تبلیغاتی چاپی است که از چند صفحه متصل به هم – که اصطلاحاً به آن‌ها لت می‌گویند – تشکیل می‌شود این لت‌ها به شکل‌های مختلف تاشده و بروشور نهایی را شکل می‌دهند. این کالای تبلیغاتی ضمن ماندگاری و همراهی با مخاطب، به‌منظور معرفی کالا یا خدمات، مورد استفاده قرار می‌گیرد و ضمن معرفی ویژگی‌های محصولات، امکان مقایسه ی آن‌ها را برای مخاطب فراهم می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، بروشورها حاوی اطلاعات نسبتاً کامل و طبق بندی شده در زمینه‌های مختلف هستند، به‌طوری‌که با یک نگاه کلی می‌توان اطلاعات زیادی از آن‌ها به دست آورد و به مقایسه محصولات پرداخت؛ بنابراین چاپ بروشور یک روش مناسب برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات محصولات و خدمات و تشویق مخاطب برای خرید محصول و یا استفاده از خدمات شما، محسوب می‌شود. این روش با توجه به کارایی بالا و سرعتی که در انتقال پیام به مخاطب دارد، به‌عنوان یکی از اقلام تبلیغاتی پرطرفدار شناخته می‌شود.

یک بروشور دارای چهار هدف است

  • اطلاعات:

معمولا از بروشور برای اطلاع دادن به مشتریان خود، در مورد شرکت استفاده می‌شود. این اطلاعات مربوط به محصول یا خدماتی است که شرکت شما ارائه می‌دهد.

  • تبلیغات:

یک بروشور ابزار تبلیغاتی مهمی است که به‌طور قابل‌توجهی به شما اجازه می‌دهد یک یا چند محصول یا خدمات را تبلیغ کنید.

  • شناسایی:

بروشور باعث می‌شود که شرکت شما به‌طور خودکار شناسایی شود و شان و اعتبار کسب‌وکار را نشان می‌دهد.

  • آموزشی:

 بروشور، نحوه استفاده صحیح، بهره‌برداری و کاربرد یک موضوع خاص را به مخاطبان انتقال می‌دهد.

 

مزایا و کاربردهای بروشور تبلیغاتی

پیش از اقدام به طراحی و چاپ بروشور لازم است بدانیم چرا به چاپ بروشور نیاز داریم؟ و کاربردهای بروشور چیست؟ و این‌که اصلاً آیا چاپ بروشور می‌تواند به رونق کسب‌وکار ما منجر شود یا تنها یک هزینه اضافی به کسب‌وکار ما تحمیل می‌کند؟

از بروشورهای تاشده برای تشویق افراد به خرید محصول و یا دریافت خدمات در مورد موضوعات مختلف استفاده می‌کنند. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه اطلاعات زیاد در فضای کم

 ارائه اطلاعات نسبتاً زیاد در فضای کم به شکل مرتب و طبقه‌بندی‌شده و در کنار تصاویر می­باشد. به‌طوری‌که با توجه به کم بودن صفحات و تنوع در اندازه­ها و نحوه قرارگیری نوشته­ها، خواننده دچار احساس کسالت و یکنواختی نشده و آن را به‌طور کامل مطالعه می‌کند.

  • مقرون‌به‌صرفه بودن

یکی دیگر از مزایای چاپ بروشور تبلیغاتی، مقرون‌به‌صرفه بودن آن نسبت به چاپ کاتالوگ است. در حقیقت در مشاغلی که تنوع محصولات آن‌ها بالا نیست و یا تمرکز واحد فروش شرکت در هر دوره از سال روی انواع خاصی از محصولات است، چاپ بروشورهای کم‌حجم، منجر به فروش و سودآوری بیشتر می‌شود. به این صورت که چاپ بروشور برای دسته‌ای خاص از محصولات جایگزین چاپ کاتالوگ شده و به بازاریابان شرکت جهت فروش محصول کمک می‌کند.

  • نمایش محصول به شکل جذاب و قابل‌توجه

از دیگر مزایای بروشورهای چاپی آن است که امکان نمایش محصول به شکل جذاب در آن‌ها وجود دارد تا با ایجاد حس نیاز در مخاطب، او را به خرید محصول، وسوسه کند. این امر مشابه کاری است که برخی از آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی انجام می‌دهند. در حقیقت نمایش محصول در یک بروشور درحالی‌که شخصی با رضایت در حال استفاده از آن است، حس اعتماد و نیاز به آن کالا یا خدمت را در مخاطب افزایش می‌دهد.

  • امکان تهیه بروشور به شکل‌های مختلف هندسی

یکی دیگر از مزایای چاپ بروشور تبلیغاتی این است که امکان تهیه ی آن به شکل‌های هندسی مختلف وجود دارد. استفاده هوشمندانه از این ویژگی می‌تواند مخاطب را سرگرم کرده و با درگیر نگاه‌داشتن وی، ماندگاری و جذابیت محصول، برند یا خدمات شما را در ذهن او افزایش دهد. البته لازم به ذکر است که قالب‌ها و برش‌های خاص بروشور باید هوشمندانه طراحی شوند، در غیر این صورت ممکن است بازدهی مورد انتظار را در پی نداشته باشد و با کلافه کردن مخاطب تأثیر منفی در وی به‌جای بگذارد.

بروشور تبلیغاتی شش ضلعی
بروشور تبلیغاتی شش ضلعی

کاربرد چاپ بروشور تبلیغاتی

  • چاپ بروشور تبلیغاتی برای معرفی سریع شرکت‌های بزرگ و تبلیغ محصول و خدمت یک شرکت جهت ایجاد وجه خاص رقابتی
  • خواندن بروشور محصول می‌تواند علاوه بر کسب اطلاعات کامل، تمایل بیشتری برای خرید محصول در مشتری ایجاد کند
  • تبلیغات نمایشگاه‌ها و فضای خارجی
  • چاپ بروشور دیجیتال برای معرفی نام تجاری، انتقال تمامی فعالیت‌ها، نشانی پستی و اینترنتی و پیشنهادهای دوره‌ای خود به مخاطبان
  • چاپ بروشور گلاسه برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان درباره شرح کلی، موضوع‌های موردبحث و روز و ساعت برگزاری سمینار
  • چاپ بروشور اختصاصی با تعداد لت زیاد و پخش در همایش‌ها، سمینارها و جلسات مختلف برای معرفی و شرح ریز جزئیات و مشخصات دقیق کالا، محصول و خدمت جهت افزایش فروش

در چه شرایطی چاپ بروشور ضرورت می‌یابد؟

در بسیاری از مواقع، شرکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، به دلیل اتمام موجودی و یا تنوع بالای محصولات، امکان ارائه تمام محصولات تولیدی خود را ندارند، درحالی‌که محصول موردنظر در انبار آن‌ها موجود است. گاهی نیز امکان تولید محصولی وجود دارد – مثلاً در گالری‌های طلا و جواهر و یا تولیدکنندگان صنایع‌دستی –  اما در حال حاضر آن محصول به اتمام رسیده است. در این موارد مخاطب می‌تواند با دیدن تصاویر و اطلاع از ویژگی‌های محصول، از تنوع کالاها با خبر شده و به شما سفارش دهد.

در محل‌هایی همچون بانک‌ها و نیز در برخی فروشگاه‌ها به دلیل تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان، امکان ارائه توضیحات کلامی و به‌اصطلاح، پرزنت کردن محصولات و یا خدمات وجود ندارد. در این صورت ارائه بروشور، روشی سریع و مؤثر برای معرفی به شمار می‌رود.

همچنین ممکن است شما به‌عنوان فروشنده‌ی کالا و ارائه‌دهنده خدمات، زمان کافی برای بیان مزیت‌های محصولات خود نداشته باشید. ارائه یک بروشور چاپ‌شده که این اطلاعات را به‌طور منسجم و طبقه‌بندی‌شده در خود جای داده است، این امر را برای شما میسر می‌کند.

در محل‌هایی همچون آرایشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و مطب پزشکان نیز که رفت‌وآمد افراد در آن‌ها زیاد است و زمان حضور و انتظار مخاطب نیز بالاست، ارائه بروشور امری سرگرم‌کننده و مثمر ثمر به شمار می‌رود.

دسته دیگر، شرکت‌هایی هستند که دستگاه‌هایی با ابعاد بزرگ و یا وزن بالا عرضه می‌کنند و مشخصات فنی این دستگاه‌ها بسیار مهم‌تر ظاهر آن‌ها بوده و در خرید تأثیرگذار است.

تولیدکنندگان و عمده‌فروشانی که بازاریاب‌های آن‌ها، بازاریابی حضوری انجام می‌دهند و به دلیل بزرگ بودن محصولات، امکان همراه بردن نمونه کالاها را ندارند. به‌عنوان‌مثال تولیدکنندگان لوازم چوبی، دوچرخه، ماشین شارژی، کالسکه بچه و … افرادی هستند که به این دلیل به چاپ بروشور نیاز دارند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما