چاپ وینیل چیست | عمده تفاوت وینیل و استیکر

چاپ وینیل چیست

در خصوص این سوال که چاپ وینیل چیست و چه تفاوتی با استیکر دارد. باید از اینجا شروع کنیم که، دنیای محصولات چاپی و برچسب‌های تولید شده در انواع تایپ ها با کاربری های مختلف، تنوع بسیاری وجود دارد، یعنی اگر قصد خرید برچسب را داشته باشید، قطعاً با نام‌های متفاوتی، اعم از: چاپ وینیل، چاپ استیکر و چاپ مش. همچنین چاپ شبرنگ و غیره مواجه خواهید شد. شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که تفاوت بین انواع این چاپ‌ها مانند تفاوت وینیل و استیکر چیست؟

چاپ وینیل چیست

چاپ وینیل به عنوان نوعی چاپ پشت چسب‌دار برای نصب کردن ورق های چاپی بر روی شیشه فروشگاه‌ها، شیشه قطار، اتومبیل خودرو و یا هر سطح دیگری با کیفیتی بالا و بی‌نظیر انجام می‌شود. در واقع وینیل به عنوان نام تجاری این محصول است. مواد اولیه آن PVC می‌باشد، ضخامت چاپ‌های وینیل به صورت میکرون هستند که این ضخامت از ۵۰ میکرون الی ۱۲۰ میکرون متغیر است، اما در حالت معمول ضخامت ۱۰۰ میکرون متداول و پراستفاده می‌باشد، مگر اینکه شما متناسب با نوع پروژه ضخامت کمتر از این حد را درخواست کنید که به این ترتیب قیمت چاپ نیز کمتر خواهد بود. چاپ وینیلی که در حال حاضر به عنوان نوعی برچسب انجام می‌شود، کاملاً ضد آب بوده و به پاره شدن نیز مقاومت دارد. قابلیت شستشوی این نوع چاپ‌ها با انواع مختلف شوینده‌ها یک مزیت برای آن است. مضاف برای اینکه این نوع چاپ ضد خش است.

نکته در خصوص خرید محصولات چاپی وینیل

خرید محصولات چاپی وینیل از دستگاه‌های اوت دور و اکوسالونت و به صورت رول انجام می‌شود، البته امکان چاپ کردن این محصولات با دستگاه‌ های فلت بد نیز وجود دارد. در حالت کلی ما برای چاپ وینیل به دستگاهی نیاز داریم که دارای عرض ۱۵۰ سانتی‌متر یا بیشتر از آن باشد. کیفیت چاپ نیز با نوع هد دستگاه ارتباط مستقیم دارد، یعنی هر چه که هد کیفیت خوب و بالاتری داشته باشد به همان نسبت نیز چاپ انجام شده با کیفیت‌تر خواهد بود که در این خصوص دستگاه‌های اکوسالونت نسبت به انواع دیگر دستگاه‌ها برتری دارند.

تفاوت وینیل و استیکر

چاپ‌هایی که در انواع مختلف وارد بازار می‌شوند و جهت استفاده بر روی مواد مختلفی به کار می‌روند، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، حتی ویژگی‌های آنها نیز نسبت به هم متفاوت است، اما در خصوص تفاوت وینیل با استیکر باید گفت که این دو نوع چاپ تقریباً تفاوتی با یکدیگر ندارند، یعنی به بیانی وینیل همان استیکر می‌باشد که برخی از افراد آن را با نام استیکر و برخی دیگر با نام وینیل می‌شناسند. اما در حال کلی استیکر نام مصرفی و وینیل نام تجاری چنین محصولاتی محسوب می‌شود، یعنی در هنگام خرید و فروش محصولات چاپی ذکر شده با کشورهای دیگر واژه وینیل استفاده می‌شود، اما در حالت عادی و در هنگام استفاده از آن نام استیکر بیشتر رواج دارد.

چاپ وینیل

انواع چاپ وینیل

چاپ وینیل به لحاظ جنس، کارایی، طراحی و رنگ متنوع هستند. این ویژگی‌های خوب در چاپ وینیل موجب شده است که مصرف کننده نیز با اختیار عمل بیشتری استیکر مورد نظرش را انتخاب کند. بسیار مهم است که شما بتوانید یک استیکر متناسب و کارآمد با نوع فعالیت خودتان را به درستی انتخاب کنید، چون انواع مختلفی از این نوع چاپ‌ها وجود دارند که عبارتند از:

  • استیکرهای شیری با دو نوع چاپ براق و مات
  • استیکرهای شیشه‌ای
  • استیکرهای شبرنگی
  • استیکر پشت طوسی

توجه کنید که هر کدام از این وینیل‌ها یا استیکرها با انواع دیگر آن متفاوت هستند، گاهی مواقع نیز هدف از تولید آنها استفاده در مکان‌ها یا برای کاربری‌های خاصی بوده است. اینکه برچسب وینیلی ایده آل را خریداری کنید با موفقیت شما در روند تبلیغات ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی دارد و به نوعی می‌توان گفت تا حدود زیادی معرفی کسب و کار و برند به کیفیت این برچسب‌ ها بستگی دارد.

کاربرد چاپ وینیل

اهمیت شایان به توجه این سبک، یعنی چاپ وینیل چیست؟ آنچه که موجب می‌ شود بسیاری از مشاغل چاپ وینیل را انتخاب کنند، مقاومت و دوام بالای آن در کنار سهولت نصب می‌ باشد، چون این نوع برچسب‌ ها نیازی به هزینه‌ های اضافی یا ساخت سازه ندارند و به آسانی بر روی انواع سطوح صاف از جمله کاشی، سرامیک، سنگ، شیشه، چوب و غیره نصب می‌ شوند. بیش ترین کاربردی که برچسب‌ های وینیل دارند عبارتند از:

  • استفاده به صورت تبلیغاتی بر روی بدنه انواع اتومبیل‌ های شهری
  • استفاده به عنوان استندهای تبلیغاتی
  • استفاده به عنوان محصولات نمایشگاهی
  • استفاده برای فروشگاه‌ های مختلف با استیکرهای دلخواه
  • قابلیت استفاده کردن در دیوار منازل
  • قابلیت چاپ آسمان مجازی
  • استفاده کردن برای دکوراسیون محیط‌های فروشگاهی و کاری
  • استفاده به عنوان کفپوش‌ های سه بعدی

تنوع در برچسب‌ های استیکر

برچسب‌ های وینیل یا همان استیکر می‌ توانند به صورت انواع مختلف و متنوع تولید شوند که این تنوع شامل موارد زیر می‌ باشد:

تنوع در عرض طاقه

استیکرهایی که تولید می‌ شوند دارای طاقه‌ هایی می‌ باشند که طول آنها ۵۰ متر و عرض شان نیز از ۱۰۰ الی ۲۰۰ سانتی‌متر متغیر است. واضح است استیکرهای با عرض ۲۰۰ سانتی‌متر گران‌ تر از انواع دیگر باشد، اگر هم هدف شما خرید برچسب‌ های استیکر با عرض بیشتر از ۲۰۰ سانتی‌متر است می‌ توانید سفارش آن را به صورت دو رول یا بیشتر از آن انجام دهید.

تنوع در ضخامت

برچسب‌ های وینیلی به لحاظ ضخامت نیز یکسان نیستند و از ضخامت ۸۰ الی ۱۲۰ میکرون را شامل می‌ شوند، بنابراین در صورت استفاده کردن از لمینت‌ ها باید ضخامت برچسب‌ های وینیلی برابر با ۸۰ میکروم باشد، اما اگر قصد دارید که به صورت طولانی مدت از استیکر استفاده کنید ضخامت سطح میکرون برای آن مناسب است.

مورد مهمی در خصوص چاپ وینیل وجود دارد و آن هم استفاده از چسب و جوهر با کیفیت است، چون تنها یک جوهر مرغوب و با کیفیت است که به مرور زمان کیفیت خودش را حفظ کرده و در اثر گرما یا شستشو آسیب نمی‌ بیند، به این ترتیب وقتی که چاپ وینیل بر روی سطوح مختلف انجام شود، تصویر بسیار خوبی از برند مدنظر ما را در ذهن مخاطبان و مشتریان ایجاد خواهد کرد. پس فراموش نکنید که برخی از ارزانی‌ های موجود در بازار بی دلیل نیست و در واقع شما با تهیه کردن متریال‌ های ارزان قیمت اما بی‌کیفیت به برند مورد نظرتان آسیب وارد کرده‌اید چون می‌تواند سطح کیفی و کمی تبلیغات شما را پایین بیاورد.

سخن آخر

وینیل یک ماده مصنوعی است که از اتیلن و کلر ساخته می‌شود. این ماده پلاستیکی در چاپ استیکر و وینیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت اصلی بین وینیل و استیکر در نحوه دیدن آن‌ها است. وینیل از هر دو طرف دید دارد، در حالی که استیکر فقط از یک طرف قابل مشاهده است. چاپ استیکر روی انواع وینیل به شما اجازه می‌دهد تصاویر و طرح‌های دلخواه را به صورت تمام رنگی و در کمترین زمان چاپ کنید. هزینه چاپ استیکر معمولاً بر اساس متراژ محاسبه می‌شود و می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما