چاپ سیلک اسکرین چیست | نکات مفیدی که در این خصوص باید دانست

چاپ سیلک اسکرین چیست

چاپ سیلک اسکرین چیست؟ چاپ سیلک اسکرین (Silkscreen printing) یک روش چاپی بوده و در آن شبکه‌ای از نخ‌های ابریشمی استفاده می‌شود. این روش ابتدا توسط ساموئل سیمُن در سال ۱۹۰۷ ابداع شد و به‌طور گسترده در صنعت چاپ تجاری و هنری کاربرد دارد.

برای انجام چاپ، مرکب چاپی یا رنگ روی شبکه سیلک اسکرین قرار داده شده و با ابزار چاپ، مانند برس چاپ، مرکب چاپی را به زیر لایه چاپ می‌کشند. این فرآیند به صورت دستی یا به کمک ماشین‌های خودکار در کارگاه های مربوط به صنعت چاپ انجام می‌شود.

چاپ سیلک اسکرین بر روی مولد مختلف از جمله پارچه، کاغذ، چوب، متال، سرامیک و پلاستیک قابل انجام بوده و برای چاپ تصاویری با جزئیات دقیق یا طرح‌های چندرنگ مناسب است.

چاپ سیلک اسکرین به دلیل انعطاف بالا و امکان چاپ روی سطوح مختلف، به عنوان یکی از روش‌های مورد علاقه در تولید هنری، تبلیغاتی، پوشاک، محصولات الکترونیکی و بسیاری از صنایع دیگر شناخته شده است.

مزایای چاپ سیلک اسکرین چیست

با شبکه‌های نخی دقیق، می‌توان طرح‌ها و متن‌های با جزئیات بالا را با کیفیت مناسبی چاپ کرد. این امر برای چاپ تصاویری با جزئیات دقیق و نقاشی‌های هنری مخصوصاً نقاشی چهره یا مینیاتوری بر روی پارچه ایده‌آل است.

با تلفیق چند شبکه سیلک اسکرین مجزا، می‌توان طرح‌های چندرنگ و با ترکیبات رنگی مختلف را ایجاد کرد، بدون افت کیفیت در تصویر چاپی با ماندگاری بالا و…

محصولات چاپ شده با روش سیلک اسکرین مقاومت بالایی در برابر فرسایش، خوردگی، نور UV و شستشو داشته و برای کاربردهایی مانند تولید پوستر، تابلو، لوگوها و تبلیغات بسیار مناسب است.

در مقایسه با روش‌های چاپ یکتا، چاپ سیلک اسکرین، یکی از روش‌های اقتصادی تر در تولید دستی محصولات هنری و صنعت تبلیغاتی شناخته می‌شود.

این روش چاپ به راحتی قابلیت تولید بر روی مقیاس بزرگ را داشته و برای تولید تعداد بالایی از محصولات یا چاپ‌های بزرگ ایده‌آل است.

نکات مهم در چاپ سیلک اسکرین چیست

چاپ سیلک اسکرین یک فرآیند خاص بوده و نیازمند توجه به جزئیات فنی مختلف است. در زیر خواهیم گفت، برخی از نکات مهم چاپ سیلک اسکرین چیست؟

انتخاب شبکه سیلک تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی کار دارد. نخ‌های سیلک باید با دقت تغبیه شوند چون بر کیفیت و وضوح چاپ موثر است.

طراحی و آماده‌سازی فایل برای چاپ سیلک اسکرین نیازمند دقت و مهارت است. برای کسب نتایج بهتر، فایل به صورت وکتوریال بوده و رنگ‌ها به صورت پنتون Pantone مشخص شوند.

رنگ‌های مخصوص سیلک اسکرین Pantone را برای دستیابی به رنگ‌های دقیق و یکنواخت به کار می‌برند. ترکیب رنگ‌ها و تعداد لایه‌های چاپ نیز با توجه به نوع تصویر و نوشته انتخاب می‌شوند.

تنظیمات صفحه‌گذاری Screen Setup شامل زاویه شبکه سیلک، فشار و زمان تماس بوده و بهتر است توسط افراد ماهر تنظیم شوند تا حداکثر کیفیت چاپ را داشته باشد.

کنترل کیفیت پس از چاپ مهم است. مطمئن شوید که هیچ مشکلی مانند بریدگی، خراش یا عدم یکنواختی رنگ در چاپ وجود ندارد.

روش‌های خشک کردن برای مواد مختلف متفاوت است. خشک کردن با هوای گرم، UV، یا خشک کردن با مواد شیمیایی و….

تمیز نگه داشتن شبکه‌ها، راکل‌ها و سایر ابزارهای مورد استفاده در چاپ سیلک اسکرین ضروری است تا عمر مفید طولانی داشته باشند. هرگونه کثیفی و گرد و غبار تاثیر منفی بر روی کیفیت چاپ و رنگ پذیری خواهد داشت.

چاپ سیلک اسکرین

کاربرد چاپ سیلک اسکرین چیست

برای چاپ پوسترها، بنرها، پلاکات و سایر موارد تبلیغاتی مناسب است که در محیط داخل ساختمان و فضای بیرونی نیاز به چاپ با کیفیت بالا و رنگ‌های زنده دارند.

در صنایع مختلف، از جمله صنایع غذایی، دارویی، الکترونیکی و… برای چاپ لوگو، برچسب و تگ‌های محصولات از چاپ سیلک اسکرین استفاده می‌شود.

در واحدهای تولیدی لوازم خانگی و تجهیزات صنعتی، برای چاپ روی سطوح مختلف اعم از: چاپ روی شیشه و چاپ استیکر روی ماشین، انواع کاتالوگ و بروشور، پلاستیک، فلز، شیشه و سایر مواد، پرکاربرد است.

برای چاپ طرح‌ها و نقوش روی لباس‌ها، تی‌شرت‌ها، کیف‌ها و دیگر لوازم مد رواج دارد.

هنرمندان و طراحان برای تولید نمونه‌های هنری و آثار چاپی خاص از این فرآیند استفاده می‌کنند.

اجزای چاپگر سیلک اسکرین چیست؟

چاپگر سیلک اسکرین یک دستگاه خاص است. در ادامه مقاله خواهیم گفت اجزای دستگاه چاپ سیلک اسکرین چیست؟

شبکه‌های سیلک اسکرین از جنس پلی‌استر یا فلزی هستند و بر روی یک قاب چاپگر نصب می‌شوند. ابعاد قاب‌ها متغیر بوده و بر اساس ابعاد کار باز و بسته می‌شوند.

دستگاه چاپگر شامل سیستم‌های مختلفی برای انتقال مرکبات، رنگ و فرآیند چاپ به سطح مورد نظر است و از سیستم‌های جابه‌جایی، تراکم و اجرا تشکیل می‌شود.

منظور از تخته چاپ، سطوح مختلفی است که بر روی آنها چاپ انجام می‌شود. تخته چاپ مجهز به میز چاپ مسطح است تا محصولات و مواد چاپی را بر روی آن ثابت نگه دارند.

سیستم مرکزی شامل کنترل‌های دیجیتالی و سیستم‌های خنک کننده بوده و برای کنترل دقیق فرآیند چاپ و حفظ استحکام شبکه‌های سیلکی کاربرد دارد.

مراحل بازسازی چاپ سیلک اسکرین چیست؟

طراحی قالب چاپ یا پتچ اولین گام در فرآیند چاپ سیلک اسکرین است. این قالب متشکل از شبکه بافته شده از نخ‌های نایلون یا پلی استر به نام شبکه سیلک بوده و به آن پتچ نیز می‌گویند.

سطحی که قرار است بر روی آن چاپ انجام شود، باید آماده‌سازی شود. برای مثال، اگر قرار است روی پارچه چاپ کنید، پارچه کشیده و ثابت شود تا در هنگام چاپ حرکت نکند.

در این مرحله، بخش‌هایی که نمی‌خواهید چاپ داشته باشد را با استفاده از یک مواد مخصوص بپوشانید. این کار از هدر رفت رنگ جلوگیری کرده و میزان دقت و تمیزی کار را افزایش می‌دهد.

رنگ مورد نظر بر روی شبکه سیلک اسکرین قرار می‌گیرد. با پولی یا ابزار مشابه، رنگ را به سطح چاپ منتقل دهید. شبکه سیلک اسکرین مانع از رفتن رنگ به بخش‌های غیر هدف شده و فقط در مناطق باز شبکه رنگ اعمال می‌شود.

بعد از اعمال رنگ، منتظر بمانید تا سطح چاپ به طور کامل خشک شود. این مرحله زمان‌بر بوده و با توجه به نوع رنگ و سطح چاپ، روش‌های مختلفی برای تسریع در خشک‌کردن رواج دارد.

پس از خشک‌شدن کامل رنگ، با لعاب یا پوشش محافظ، سطح کل کار را پوشش می‌دهند تا میزان کیفیت و ماندگاری آن را افزایش دهند.

کلام آخر

برای تکمیل اطلاعات خود در مورد چاپ سیلک اسکرین می‌توانید با کارشناسان تماس گرفته و از آنها بپرسید که چاپ سیلک اسکرین چیست؟ همچنین اطلاعات کاملی در مورد قیمت دستگاه ها و شرایط خرید حضوری و غیر حضوری چه به صورت جزئی و چه عمده و در حجم واردات، را نیز دریافت کنید. و در این خصوص می توانید با کارشناس و مشاور مجموعه در تماس باشید. سپاس از همراهی شما مخاطب گرانقدر. پرینت لوتوس اوقات خوشی را برای شما بهترین هارا ارزو می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما