چاپ تامپو چیست | مزایای و کاربرد های چاپ تامپو در صنایع

چاپ تامپو چیست

چاپ تامپو چیست؟ چاپ تامپو یا Pad Printing برای انتقال و چاپ طرح‌ها به سطوح منحنی، گود و گرد، کاربرد دارد. چاپ تامپو، امکان چاپ بر روی سطوح غیر صاف و منحنی، به ویژه بر روی محصولات سخت و غیرممکن را امکان پذیر کرده است.

در فرایند چاپ تامپو، ابتدا طرح مورد نظر بر روی کلیشه لاستیکی از جنس سیلیکون طراحی می‌شود. سپس پد چاپ (pad) که یک پلیمر نرم بوده و به شکل دیسک انعطاف پذیر طراحی شده، کل سطح کلیشه را می‌پوشاند. پد چاپ، مواد رنگی را از بالای کلیشه جذب و به سطح مورد نظر، انتقال می‌دهد.

یکی از مزایای بارز چاپ تامپو، قابلیت چاپ بر روی سطوح غیر ممکن مانند اسباب بازی‌ها، پیش‌ساخته‌های پزشکی، قطعات الکترونیکی، وسایل خودرو، لوازم خانگی و آرایشی بهداشتی و… است.

مزایای چاپ تامپو چیست

یکی از مزایای بارز چاپ تامپو، قابلیت چاپ تصاویر و نوشته‌ها بر روی سطوح منحنی‌، گود و گردی‌ها هستند. چاپ روی سطوح منحنی و ناصاف باعث می‌شود تا بتوان روی محصولات مختلفی چاپ تصویر یا لوگوی شرکت را انجام داد. پد چاپ تامپو، طرح‌های چاپی را با دقت بسیار بالا از کلیشه به سطح محصول منتقل می‌کند.

انواع طرح‌های پیچیده، خطوط نازک و جزئیات دقیق با چاپ تامپو امکان‌پذیر است چون محدودیت رنگ وجود ندارد شما می‌توانید رنگ‌هایی مانند رنگ‌های خاص و رنگ متالیک را با چاپ تامپو انجام دهید. همین امر باعث شده تا واحدهای تولیدی که به دنبال طرح‌های جذاب و گرافیکی بر روی محصولات خود هستند چاپ تامپور اولویت خود قرار دهند.

در چاپ تامپو، لایه‌هایی از جوهر مقاوم و پایدار بر روی سطح محصول تشکیل می‌شود و مقاومت بالایی در برابر فرسایش و رطوبت دارند. این روش چاپ به دلیل اتوماتیک بودن سرعت بالایی داشته و گزینه مناسبی برای تولید انبوه است. به دلیل سرعت و دقت بالای چاپ تامپو، اپراتور می‌تواند در مدت زمان کوتاه با سرعت و دقت بالا، تیراژ بالایی از محصول را به راحتی چاپ کند.

چاپ Pad Printing

کاربرد چاپ تامپو چیست

در تولید محصولات الکترونیکی مانند کیبوردهای کامپیوتر، تلویزیون‌ها، دستگاه‌های پزشکی و… چاپ تامپو برای چاپ برچسب‌های دوام‌پذیر، نمادها، کدها و اطلاعات فنی کاربرد دارد. ولی در صنعت بسته بندی کاربرد چاپ تامپو چیست؟

در صنایع بسته‌بندی، چاپ تامپو برای چاپ برچسب روی شیشه، پلاستیک، فلز و سایر مواد بسته‌بندی رواج دارد که شامل برچسب‌های محصول، کد QR، تاریخ تولید و سایر اطلاعات است.

البته چاپ تامپو برای چاپ عکس چسبی و طراحی روی اسباب‌بازی‌ها، پازل‌ها، بازی‌های کودکان و لوازم بازی دیگر کاربرد دارد. همچنین در تولید قطعات داخلی خودرو مانند داشبورد، کنسول و دکوراسیون داخلی، چاپ تامپو گزینه مناسبی است.

روی لوازم خانگی مانند لوازم آشپزخانه، ماشین‌های لباسشویی، یخچال و… از چاپ تامپو برای درج اطلاعات استفاده می‌شود. چاپ و طراحی‌ها روی سفره‌های یکبار مصرف، ظروف پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف اگر نوع چاپ تامپو است.

معایب چاپ تامپو چیست

در مطالب بالا چاپ تامپو را توضیح داده و مزایای آن را توضیح دادیم در ادامه مطلب بهتر است بدانید معایب چاپ تامپو چیست؟

چاپ تامپو نسبت به چاپگرهای دیجیتالی مانند چاپ لیزری یا جوهر افشان، محدودیت رزولوشن داشته و به ویژه در چاپ طرح‌های پیچیده با جزئیات بالا یا خطوط نازک، مشکلاتی ایجاد می‌کند. برای هر طرح جدید در چاپ تامپو، لازم است تا کلیشه جدید ساخته شود. ساخت کلیشه جدید علاوه بر زمان بر بودن هزینه بالایی نیز دارد.

بعد از آغاز چاپ بر روی محصولات نمی‌توانید تغییرات جزئی را بر روی آن اعمال کنید. اعمال تغییرات در چاپ تامپو نیازمند تنظیمات و تغییرات زمان‌بری است. به دلیل هزینه‌های تنظیمات اولیه و کلیشه، چاپ تامپو برای تیراژهای کمتر از حدود 1000 یا 2000 عدد، اقتصادی نبوده و توصیه نمی‌شود.

برای تنظیم و عیب‌یابی چاپگر تامپو، نیاز به مهارت و تجربه خاصی بوده و تکنسین‌های مربوطه آن را تعمیر می‌کنند، همین امر باعث افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن می‌شود.

مراحل چاپ تامپو

انتخاب متریال  یا پویشگر قدم اول است. متریال یا استنسیل  که قرار است بر روی آن چاپ انجام شود، مانند شیشه، پلاستیک، فلز یا سایر مواد انتخاب می‌شود. سپس پویشگر یا استنسیل است. منظور از پویشگر یا استنسیل، قالب حاوی الگو یا طرح مورد نظر برای چاپ را می‌گویند.

پویشگر از موادی مانند پلی‌پروپیلن، فلز یا فیلم‌های تخت تهیه می‌شود. طرح مورد نظر به وسیله تکنولوژی‌های دیجیتالی یا اپراتورهای متخصص طراحی شده است. در قدم بعدی، پویشگر حاوی الگو یا طرح مورد نظر روی سطح قابل چاپ قرار می‌گیرد. سپس رنگ یا جوهر با فشار کنترل شده به روی پویشگر اعمال می‌شود. فشار جوهر به سطح استنسیل منتقل شده تا طرح مورد نظر بر روی سطح چاپ شود. در مرحله پایانی مدت زمانی طول می‌کشد تا جوهر و مرکب موجود بر متریال خشک شود.

چاپ تامپو

جوهر چاپ تامپو 

مرکب چاپ تامپو به طور کلی شامل چندین عنصر اصلی بوده و با هم ترکیب می‌شوند تا جوهر نهایی را تشکیل دهند. در ادامه خواهیم گفت عناصر اصلی جوهر چاپ تامپو چیست؟

  • مواد افزودنی در این جوهر شامل موادی مانند رزین‌ها یا پلیمرها بوده و همانند محافظ عمل می‌کند تا جوهر به طور یکنواخت و پایدار بر روی سطح به مدت طولانی باقی بماند.
  • رنگ‌دهنده‌ها مسئول اصلی رنگ‌بندی و ظاهر نهایی چاپ هستند. آن‌ها از پیگمنت‌ها یا رنگ‌های فسفرسان تشکیل شده‌اند و میزان مقاومت و پایداری جوهر را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.
  • مواد پایدار‌کنندها به جوهر کمک می‌کنند تا در برابر شرایط خارجی مانند حرارت، نور UV و رطوبت مقاوم بوده و از پوسته پوسته شدن یا تغییر رنگ جلوگیری کنند.
  • حلال‌ها به رنگ و جوهرها کمک می‌کند تا به راحتی پخش و مخلوط شوند و همچنین در فرایند چاپ سریعتر خشک شوند.
  • مواد آرایشی مانند مواد خمیری یا مواد افزودنی دیگر بوده و میزان لغزندگی یا چسبندگی مناسب را برای چاپ تنظیم می‌کنند.

ترکیب دقیق این مواد با توجه به نوع چاپگر تامپو، نوع سطح چاپ و نیازهای نهایی چاپ متفاوت است. مرکب به طور دقیق و با دقت ترکیب می‌شود تا جوهر به شکل یکنواخت و با کیفیت بر روی سطح چاپ اعمال شود.

کلام آخر

ما در مطالب بالا به طور کامل توضیح دادیم چاپ تامپو چیست؟ و کاربرد آن را در صنایع مختلف توضیح دادیم. شاید چاپگر تامپو معایبی داشته باشد، ولی مزایای آن به اندازه‌ای بالا است که در اکثر کارخانه‌های تولیدی برای چاپ تصاویر و طرح‌های جذاب با رنگ‌های به خصوص و اکریلیک از چاپگر تامپو کمک می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مربوطه در تماس باشید تا آنها اطلاعات کامل‌تری در مورد این دستگاه در اختیارتان قرار دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما