چاپ افست چیست | کاربرد ها + مزایا و معایب

چاپ افست چیست

چاپ افست چیست؟ صنعت چاپ تنوع و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در صنعت چاپ، چاپگرهای گوناگونی عرضه شده و لز  معروف‌ترین آنها می‌توان به چاپ افست اشاره کرد. از نظر تخصصی بهترین چاپگرهای افست در کمپانی هایدلبرگ آلمان مونتاژ می‌شود.

در Offset printing سه استوانه مماس با هم وجود دارد. ابتدا عکس مورد نظر را بر روی سطح فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند. سپس استوانه‌ها مانند غلطک عمل کرده و تصویر را طی مراحلی بر روی متریال مورد نیاز با فشار چاپ می‌کند.

چاپگر افست سایزهای مختلفی داشته و کار را برای صنعتگر آسان‌تر کرده است. مهمترین سایزهای چاپگر شامل ۱ در ۱.۵ متر، 50.70 سانتیمتر، 35.50 سانتیمتر، 35.50 سانتیمتر، 25.35 سانتیمتر است.

البته برای خرید دستگاه استپ باید با نام‌های آن آشنا باشید. چاپگر افست را با نام چاپگر چهار ورقی، چاپگر افست دو ورقی، چاپگر افست تک ورقی و چاپگر افست نیم ورقی می‌شناسند.

چاپگرهای معمولی ۳ استوانه دارد. در هر استوانه چند غلطک وجود دارد. معمولاً این چاپگر ۸ رنگ را نشان می‌دهند. ۴ غلطک برای ۴ رنگ در یک ستون و ۴ غلطک دیگر نیز برای ۴ رنگ دیگر؛ برای چاپ تصویر رنگی با چاپگر افست، برای ثبت هر رنگ، کار را یک بار از زیر غلطک رد می‌کنند.

مراحل چاپ افست چیست؟

در مرحله اول نقش و تصویری که می‌خواهند چاپ کنند را بر روی یک صفحه فلزی توسط لیزر و مواد شیمیایی خاص منتقل می‌کنند. این صفحه فلزی زینک نام دارد .

صفحه زینک را به مواد شیمیایی خاصی آغشته می‌کنند تا قسمت‌های نوشته و عکس مرکب و جوهر را جذب کند.

ورقه فلزی یا زینک انعطاف کافی دارد به طوری که آن را به دور اولین استوانه چاپگر افست می‌پیچند.

وقتی استوانه‌ها می‌چرخند، نقش مرکبی که بر روی زینک وجود دارد با فشار و پرس به استوانه دوم منتقل می‌شود.

در استوانه سوم متریال مورد نظر مانند کاغذ سفید را قرار می‌دهند. با تماس کاغذهای سفید به استوانه دوم تصویر مورد نظر بر روی کاغذها به صورت پیاپی ثبت می‌شود.

مکانیزم چاپ افست به گونه‌ای طراحی شده تا سرعت زیادی داشته و در یک مرحله تصویر را در حجم انبوه مانند یک‌میلیون عدد چاپ کند. همین امر باعث شده تا محبوبیت زیادی در صنعت چاپ داشته باشد. مخصوصاً برای چاپ کتب یا اعلامیه‌ها در تیراژ بالا بسیار کاربردی است.

مراحل آماده سازی زینک در چاپ افست چیست؟

همانطور که اشاره کردیم برای چاپ تصاویر و نوشته‌ها بر روی کاغذ یا پلیت فلزی، احتیاج به زینک داریم. جنس زینک معمولاً از آلومینیوم است. صفحه رویی زینک را با کنش‌های الکتروشیمیایی اکسید می‌کنند.

در علم شیمی اکسید آلومینیوم مقاومت بیشتری در برابر مواد شیمیایی استفاده شده در صنعت چاپ را دارد. سپس سطح رویی زینک را با نمک‌های دیازونیوم آغشته و به طور کامل پوشش می‌دهند.

مرحله بعدی ایجاد تصویر بر روی سطح زینک است. برای این کار از نور لیزر یا ماورای بنفش کمک می‌گیرند. وقتی تصویرسازی بر روی صفحه زینک به طور کامل انجام شد، کل صفحه را با محلول قلیایی شستشو می‌دهند.

همین امر باعث می‌شود تا صفحه زیر به دو قسمت آب‌دوست و چربی دوست تقسیم بندی شود. قسمت پس زمینه آب‌دوست بوده و هیچ مرکبی را به خود جذب نمی‌کند.

در عوض قسمت‌هایی که نوشته و تصویر دارند چرب دوست بوده و مرکب را به خود جذب می‌کنند. زمانی که زینک را به استوانه اول وصل می‌کنند، قسمت‌های چرب‌دوست مرکب را جذب کرده و در استوانه بعدی بر روی کاغذ یا سطح دیگر چاپ می‌کند.

چاپ افست

مزایای چاپ افست چیست؟

برای درک بهتر موضوع توضیح می‌دهیم که مزایای چاپ افست چیست؟ امکان چاپ کاغذ تا تیراژ یک میلیون عدد امکان پذیر است. برخلاف دیگر دستگاه‌های چاپ که محدودیت تیراژ دارند در چاپ افست هیچگونه محدودیت تیراژه برای چاپ وجود ندارد.

قیمت چاپ در دستگاه افست ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از دیگر دستگاه‌های چاپ  مانند دستگاه دیجیتال است.

چاپ افست، سرعت عمل بیشتری دارد! در یک مدت زمان کوتاه ‌می‌توان تیراژ بالایی از اعلامیه و یا صفحه‌ای را چاپ کرد بدون اینکه دستگاه خاموش شود.

نقش اصلی بر روی زینک طراحی می‌شود. ولی چاپگر افست دارای ۳ استوانه است. در مرحله اول تصویر به دست آمده از زینک بر روی استوانه لاستیکی دوم منتقل می‌شود. سپس تصاویر و نوشته از استوانه لاستیکی دوم به استوانه سوم حاوی کاغذ منتقل می‌شود. همین پروسه باعث می‌شود تا دستگاه چاپ افست عمر طولانی داشته و دچار خرابی و فرسودگی زود هنگام نشود.

چاپگر افست به سنسورهای خاصی مجهز است. این سنسورها سیستم مرکب زمینی هوشمند دارند. وظیفه آنها تنظیم کردن مقدار لازم مرکب برای چاپ است. همین امر باعث می‌شود تا رنگ تصویر در تمامی تیراژ‌ها یکسان بوده و تغییر نکند و از هدر رفت کاغذ و مرکب جلوگیری می‌کند.

معایب چاپ افست چیست؟

چون مکانیزم چاپگر افست به گونه‌ای است که برای چاپ در تیراژ بالا تنظیم شده، نمی‌توان برای تیراژ پایین از آن استفاده کرد چون هزینه‌بر بوده و سرعت دستگاه را می‌کاهد.

طراحی کردن زینک برای رنگ‌های مختلف زمانبر و‌ کمی پیچیده است.

بعد از تنظیمات اولیه، امکان تغییر تنظیمات برای چاپگر افست تا پایان کار وجود نخواهد داشت. بنابراین اپراتور نسبت به درج اطلاعات اولیه توجه زیادی داشته باشد. کوچک‌ترین اشتباه در املای حروف یا رنگ تصاویر، کل محصول تولید شده را غیر قابل استفاده خواهد کرد.

کاربرد چاپ افست چیست؟

  • در شاخه هنر برای تیراژ بالای کتاب‌های ادبی نفیس چاپ افست بهتر است.
  • در تبلیغات جهت چاپ کاتالوگ و کتاب راهنما چاپ افست را پیشنهاد می‌دهند.
  • امکان چاپ بر روی کارتن‌های مقوایی و حتی پلیت ‌های فلزی نیز وجود دارد.
  • چون قدرت چاپ در تیراژ یک میلیون عدد را دارد بنابراین برای چاپ روزنامه و مجله گزینه مناسبی است.

کلام آخر

در این مقاله به طور تخصصی توضیح دادیم که چاپ افست چیست؟ چاپگر افست در اندازه‌های مختلف به بازار ارائه می‌شود ولی در کشور ما دستگاه‌های دو ورقی با اندازه سیلندر ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر تقاضای بیشتری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و شرایط خرید حضوری و غیرحضوری چاپگر، همچنین کسب اطلاعات لازم در مورد لوازم جانبی و یدکی این چاپگر می‌توانید با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید تا آنها به صورت تخصصی شما را راهنمایی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما